چرا آیت الله حائری با رضا خان مماشات می کرد ؟!!
از مباحث مهمی که در جامعه حال حاضر بسیار مورد نقد و بررسی قرار میگیرد ،بحث تزاحم بین تکلیف و مصلحت است ؛گاهی اوقات با تشخیص به موقع یک مصلحت والا می توان با یک عقب نشینی کوچک به دست مایه ای ارزشمند رسید
مرحوم آیت الله
حائری پس از رنج بسیار حوزه علمیه قم را دائر کرده بود و رضاخان و خلقیات ضد مذهبی
و ناملایمات او را به خوبی می شناخت.
آیت الله حائری
دچار باب تزاحم و موضوع اهم و مهم شده بود به این معنی که امر دایر بود بین اینکه
با رضاخان در افتد و مردم، با قتل عام مانند مسجد گوهرشاد مواجه شوند و روحانیت
شیعه بکلی شکست بخورد و سازمان حوزه علمیه قم برچیده شود یا اینکه با رضاخان به
طور کجدار و مریز سر کند تا بتواند با اداره امور، علماء و فقها و مجتهدین و
مردانی مجاهد و مبارز برای آینده ایران و دنیای اسلام تربیت نماید .
آیت الله حائری با صبر سیاسی و دوراندیشی مخصوص به خود، اگرچه خلاف میل باطنی اش
بود اما مصلحت را در سازش با دولت پهلوی دانست و شق دوم را انتخاب کرد و دیدیم در
تمام دوره رضاخان، حوزه علمیه قم را با همه تحمیلات و فشارهای حکومت رضاخانی به
خوبی اداره کرد و از همین حوزه بود که زعیم عالقیدر امام خمینی و سایر مراجع کنونی
قم برخاستند و در نتیجه امام خمینی به عنوان مردی که از حوزه علمیه آیت الله
العظمی حائری برخاست دودمان رضاخان را به باد فنا داد و رژیم پوسیده 2500 ساله
شاهنشاهی را به زباله دان تاریخ انداخت و طورمار سلطنت پنجاه و هشت ساله پهلوی در
هم پیچیده شداینجا .1
- با اقتباس و ویراست از کتاب مردان علم در میدان عمل