زیبا کلام ؛آنان چه می گویند ، روحانی چه می گوید ؟!!
بیان این مطلب از سوی روحانی کار کاملاً درستی بود زیرا برخی اوقات نیاز است که یک تلنگری زده شود تا بتوان روی مسئله بحث کرد. اکنون رییسجمهور این تلنگر را زده است و نوبت به دیگران رسیده تا پشت آن را بگیرند زیرا اگر قرار باشد با همین شیوه ادامه دهیم مجلس دهم نیز مانند قبل مجلسی میشود که اگر مملکت را آب ببرد، آنها را خواب میبرد
ماجرای از جایی آغاز شد که حسن روحانی رییسجمهور
طی سخنانی در نشست با استانداران کشور گفت «شورای محترم نگهبان ناظر است نه مجری.
شورای نگهبان چشم است و چشم نمیتواند کار دست را بکند، نظارت و اجرا نباید مخلوط
شوند. باید به قانون اساسی
کاملاً توجه کرده و عمل کنیم.»
او در آن سخنان شورای نگهبان را ناظر خواند و دولت را مجری
انتخابات دانست و شورای نگهبان را دستگاهی قلمداد کرد که نظارت کند تا چیزی خلاف
قانون صورت نگیرد. در حقیقت نگرانی رییسجمهور از اختلاط دو بحث نظارتی و اجرایی
انتخابات است.
- اختلاف بر سر اختیارات شورای نگهبان به کجا
ختم میشود؟
- منتقدان سخنان روحانی چه میگویند؟
- لاریجانی با شوراینگهبان رایزنی میکند؟
- اصلاحطلبان چگونه از "گیت" عبور میکنند؟
بهاینترتیب در ماههای
باقیمانده تا انتخابات از یکسو دولت با تأکید بر قانونگرایی قرارگرفته و از سوی
اصولگرایان تندرو که دلشان میخواهد نهادهای نظارتی بارنگ و بوی سیاسی با نامزدهای
انتخاباتی برخورد کنند "اصلاح طلبان را خط قرمز شورای نگهبان" میخوانند.
حال باید دید که این دوگانگی به کجا ختم میشود و چه نتیجهای
خواهد داشت. حسن روحانی رییسجمهور حقوقدان موفق میشود که با پافشاری بر مواضع
اخیر خود رضایت هوادارانش را جلب کند و یک گام مهم در عرصه سیاست داخلی بردارد یا
اینکه پاسخهای جریان رقیب مانند اینکه «نظارت شورای نگهبان استصوابی است نه
تماشایی» او را به خاموشی دعوت کرده و شیوه سابق ادامه پیدا میکند؟
صادق زیباکلام استاد دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی در گفتوگو با فرارو گفت: هرروز یکی از
اصولگرایان به روحانی حمله میکند و میگویند که چرا این حرف را زدی. با تأکید بر
اینکه روحانی حقوقدان است میگویند که نباید روی نظارت استصوابی شورای نگهبان دست
میگذاشت زیرا قانون است و ... این در حالی است که روحانی هیچوقت نگفته است شورای
نگهبان نباید نظارت کند.
وی توضیح داد: اظهارات اخیر رییسجمهور دو نکته مهم دارد.
نخست اینکه آیا قانون اجرای صحیح انتخابات را به شورای نگهبان سپرده است و یا هیئتهای
اجرایی وزارت کشور؟ دوم اینکه شورای نگهبان باید در چارچوب قانون عمل کند و نباید
روند رد صلاحیتها خارج از چارچوب قانون باشد. این یعنی که رد یا تائید صلاحیت
کاندیداها بر اساس استعلام از مراجع چهارگانه – وزارت دادگستری، وزارت اطلاعات،
نیروی انتظامی، ثبتاحوال- که در قانون معینشده است، باشد و نه نگاه سیاسی در
شورای نگهبان.
به گفته این کارشناس مسائل سیاسی آنچه اکنون اتفاق میافتد
آن است که شورای نگهبان میگوید بعد از انجام این استعلامها که در قانون تعیینشده
است، من باید نظر بدهم. این نظر نیز بر مبنای نگاه سیاسی و بر پایه طرح مسئله
احراز صلاحیت است.
وی ادامه داد: روال موجود این است که اگر صادق زیباکلام از
سوی مراجع قانونی تائید صلاحیت شود باید منتظر باشد که نصف بهاضافه یک نفر اعضا
در شورای نگهبان صلاحیت او را احراز کنند. حال اگر درنهایت بگویند که صلاحیت زیباکلام
برای ما احراز نشد نیز هیچوقت دلایل قانونی این احراز نشدن ارائه نمی شود.
این استاد دانشگاه همچنین گفت: اصولگرایان خودشان را به خوابزدهاند
و بااینکه میدانند مسئله طرحشده چیست مدام بر قانونی بودن نظارت استصوابی شورای
نگهبان دفاع میکنند زیرا نتیجهای امر به نفع آنها است.
زیباکلام در پاسخ به اینکه فضای دوگانه موجود در این رابطه
چه نتیجهای در عرصه سیاست خواهد داشت، گفت: نتیجهای است که اگر اصلاحطلبان، نخبگان
سیاسی، دولتیها و ... به این فرایند اعتراض نکنند و پشت حرف روحانی را نگیرند
باید شاهد کسر قابلتوجهی از رد صلاحیت در میان کاندیداهای خود باشند. این خط و
این نشان که چنین خواهد شد.
وی همچنین در پاسخ به اینکه در این صورت نتیجه طرح موضوع
از سوی رییسجمهور چه بوده است؟ گفت: بیان این مطلب از سوی روحانی کار کاملاً
درستی بود زیرا برخی اوقات نیاز است که یک تلنگری زده شود تا بتوان روی مسئله بحث
کرد. اکنون
رییسجمهور این تلنگر را زده است و نوبت به دیگران رسیده تا پشت آن را بگیرند زیرا
اگر قرار باشد با همین شیوه ادامه دهیم مجلس دهم نیز مانند قبل مجلسی میشود که
اگر مملکت را آب ببرد، آنها را خواب میبرد.