بسیج عمومی مخالفت با هوسرانی در ازدواج موقت
اگر چه فقر و نیاز شدید عامل مهمی در دزدی است ولی انسان ناوارسته، حتی اگر فقری
هم نباشد حریص است و مالدوست. در نهاد ما، هم طبع موسوی(حضرت موسی) است، و هم خوی
قارونی و فرعونی؛ و اگر روح ما پالایش نشود طبع قارونی و فرعونی ما حاکم قلمرو
وجودمان میشود و ادعای خدایی می کند. تلاش های شبانهروزی پلیس برای مقابله با
دزدی از طلافروشی ها بسیار بجا و لازم است، اما کافی نیست. در کنار این کار، طلافروش
هم باید هشیار باشد، مغازه را در جای خلوت و دزدخیر برپا نکند، طلا را در دسترس
قرار ندهد، مغازه را مجهز به دزدگیر و دوربین کند و حین کار، خود و شاگردش هم چهار
چشم مراقب باشد. مردم نیز نباید نسبت به دزدیها بی تفاوت باشند تا دزد خیالش راحت
باشد. مردم می توانند با، کسب رزق حلال، تربیت اولاد سالم، خبردار کردن طلافروش و
پلیس مانع دزدی شوند. برای مقابله با آلودگی های جنسی هم نیاز به بسیج عمومی
داریم. طبع فرعونی ما نیز اگر با تربیت موسوی و شرعی نشود طغیان می کند. از یک سو،
اصل اولی این است که ما خودمان( زن یا مرد) نباید با بزک کردن، چشم چرانی، اختلاط
نامشروع و...«مرتع آلودگی های جنسی» شویم؛ از سویی هم پلیس باید با این آلودگی ها مبارزه
کند و از سوی دیگر، مردم باید دستبهدست هم بدهند با تربیت اولاد صالح، امر به
معروف و نهی از منکر و نقد رسانه های مریض...با این آلودگی ها مقابله کنند.
آلرژی خوب و آلرژی بد
اسلام هم با «روابط نامشروع» و هم با «هوسرانی در ازدواج موقت» مخالف است. بماند
که در این میان به خاطر جابه جایی غیرت، برخی نسبت به انواع انحرافات جنسی(مثل
زنا، همجنسگرایی، خوش وبش و اختلاط با نامحرم، خودارضایی، آلودگی به امور
پورنوگرافی و...) ککشان هم نمیگزد، ولی نسبت به ازدواج موقت آلرژی بسیاری دارند.
گفته بود: گر حکم شود که دزد گیرند در شهر هر آنکه هست گیرند. عاقلانه و عادلانه
است ما، هم نسبت به روابط جنسی نامشروع و هم نسبت به هوسرانی در ازدواج موقت که
غیر اخلاقی است، آلرژی داشته باشیم. هدف این نوشتار هم مخالفت با هوسرانی در
ازدواج موقت است:
ازدواج موقت مردان، با اجنّه و فرشتگان نیست، طرف
دیگر این ازدواج ها زنان بیوه ای هستند که به دلایلی با «اراده و اختیار» خود،
تمایل به این ازدواج دارند. خانمی می گفت: من خودم هم از مخالفان ازدواج موقت
بودم، ولی وقتی بچه ها سر زندگی و خانه خود رفتند و سالی به دوازده ماه چند بار
بهم سر می زنند و نوه هایم را دیر به دیر می بینم و از شدت تنهایی شبها شبح می
بینم و سال ها به امید ازدواج دائم صبر کردم، ولی سودی نداشت، ناچار شدم این گزینه
را انتخاب کنم. اما برخی از زنان هستند با تنوع طلبی و هوسرانی و... آبروی زنان را
در این ازدواج برده اند. نقش زنان فهمیده، در کاهش هوسرانی زنان و مردان (برادر،
شوهر و فرزند و نامحرم)در ازدواج موقت خیلی چشمگیر است. زنان با شیوههای زیر می
توانند در «مبارزة عملی» (نه صرفاً حرفی) با هوسرانی در این ازدواج گام های خوبی
بردارند.
• توجه به تمکین همسران
• بیان ضررهای هوسرانی و تنوعطلبی
• بیان فلسفه حقیقی ایـن ازدواج از دیدگاه اسلام
• امر به معروف زنان بد حجاب و عشـوه گر
• نهی از منکر کردن زنان بدحجاب و عشوه گر
• عشوهگری و جـلوه نمـایی نکردن نزد نامـحرم
• تلاش عملی برای کم کردن تشریفات سنگین ازدواج دائم
• درمان سـرد مزاجی در روابط زناشویی برای حفظ همسر از آلودگی
• شعلهور نکردن شهوت محارم(فرزند و برادر و..)با پوشش نامناسب و رفتار تحریک آمیز
• تلاش مالی و اطلاعاتی و عاطفی و... برای ازدواج زنان بیوه و دختران
• کنار گذاشتن حیای ناپسند نزد شوهر(پوشیدن لباس شیک، آرایش)
• اجتناب از اختلاط نامشروع با نامحرم در مهمانی، در روابط خانوادگی، تحصیلی و
شغلی
• شعلهور نکردن شهوت شوهر و فرزندان با ارتباط یا دوستی با زنان عشوهگر
• کمک به شوهر، فرزند و برادر در گزینش شغلی مناسب و بدون اختلاط با زنان عشوه گر
• حمایت شناختی و عاطفی از دختران (به خصوص دختران مجرد با سن بالا و زنان بیوه)
• ترغیب شوهر و فرزندان به دینداری و تقلید از مراجع (نه کارهای خودسرانه به نام
دین)
• حمایت مالی از زنان بیوه فقیر ( با صدقه، زکات، ایجاد شغل و پرهیز شاغل بودن خود
و شوهر)
• شعلهور نکردن شهوت شوهر و فرزندان با همراهی نکردن آنها در دیدن مسائل
پورونوگرافی(مانند فیلم، تصویر و داستان جنسی)
• نقد فیلم ها و سریال هایی که به روابط آزاد زن و مرد دامن می زنند.
نکته: یکی از موارد بالا تشریفات در ازدواج(سرویس طلا، مهر سنگین، خرید لباس و
مخلفات، پذیرایی، تالار، تزیین ماشین عروس، آرایشگاه، اجاره لباس عروس، آتلیه
و...) است. وقتی تشریفات ازدواج برای یک جوان که تازه از سربازی برگشته و یا
دانشجو است یا درسش تمام شده است خیلی خیلی سنگین است (مثلا نزدیک 7- 10 میلیون
تومان) و همان ابتدا از او سرویس طلا می خواهند معلوم است که نمیتواند ازدواج
کند. تا بیاید همسرش را منزل ببرد حداقل 20 میلیون تومان باید هزینه کند.
با توجه به مخارج سنگین ازدواج، برخی پسران جوان می گویند «اگر عاقلی شیر بخواهد،
دنبال خریدن گاو نمیرود!» این حرف ریشه ای است و اگر آسیب های ازدواج کم نشود
برای جامعه ما فاجعه بار خواهد بود. به نظر من دختر یا خانمی یا هر شیر پاکخورده
ای که با هوسرانی در ازدواج موقت مخالف است باید با «عمل خود» (نه شعار و حرف)
برای «ازدواج آسان تحقیق شده» گامی بردارد و گرنه آنچه البته به جایی نرسد فریاد
است.
آسیب شناسی
به شکل اینترنتی و مشاورههای تلفنی از کارشناسان خانم و آقا درباره این ازدواج
موقت نظر خواهی کردم. همه اتفاق نظر داشتند «باید آسیب شناسی شود و حدود و شرایط
آن که مطابق حکمت و مصالح جامعه است مشخص شود.» اما من نمی دانم آسیب شناسی را چه
کسی باید انجام دهد؟! جنّیان یا فرشتگان؟ این کار مثل این است که دشمن به کشور ما
حمله کند کسی اقدام نکند و همه باور داشته باشند که باید جلوی دشمن ایستاد. پس
سخنرانان، اصحاب رسانه، جامعه شناسان و روان شناسان نویسنده، برای اقدامی عملی و
علمی بسم الله...![1]
پی نوشت :
1. م. ح قدیری، ماهنامه خانه خوبان، ش 57.