اطاعت محض (اما با آگاهی)
قَالَ سَتَجِدُنِی إِن شَاء اللَّهُ
صَابِرًا وَلَا أَعْصِی لَکَ أَمْرًا (کهف 69)
گفت ان شاء الله مرا شکیبا خواهى یافت و در هیچ کارى
تو را نافرمانى نخواهم کرد
از این آیه به نظر من اطاعت بی چون وچرا استنباط می شود ،یعنی اینکه اگر کسی حتی اگر خودش رهبر ومعصوم باشد مثل موسی اما اگر رهبری کسی را پذیرفت که اوشرایط را داشت باید اطاعت از او بی چون وچرا باشد( وَلَا أَعْصِی لَکَ أَمْرًا)موسی به خضر می گوید در هیچ کاری تورا نافرمانی نمیکنم از رهبر در حیطۀعمل نباید نافرمانی کنی حتی اگر ناراضی هم هستی باید صبر کنی( سَتَجِدُنِی إِن شَاء اللَّهُ صَابِرًا)انشاء الله مرا شکیبا خواهی یافت ،
اما انسان برای اینکه بتواند صبر وتحمل کند وبدون اعتراض وسرکشی اطاعت کند ،شرط آن علم وآگاهی است( وَکَیْفَ تَصْبِرُ عَلَى مَا لَمْ تُحِطْ بِهِ خُبْرًا )کهف 68،« چگونه مىتوانى بر چیزى که به شناخت آن احاطه ندارى صبر کنى»علم وآگاهی ظرفیت وآستانه تحمل انسان را بالا می برد ،به همین خاطر ما می بینیم ؛موسی در عمل اطاعت می کند ودر نظر سؤال می کند چون بدون علم تحمل سخت است .
از طرف دیگر هم حضرت خضر در پایان علت انجام کارها یا همان پاسخ سؤال موسی را می دهد ؛پس از خضر هم می شود جواب خواست واو هم به عنوان رهبر در این مورد پاسخ گواست ،یعنی اینکه در حکومت هم اگر کسی به عنوان هادی انتخاب شد ،برای اینکه مردم با دل وجان از او اطاعت کنند باید او به سؤالات وانتقادات مردم گوش دهد وبه آنها پاسخگو باشد تا نارضایتی کاهش یابد.انشاء اللهالله اعلم