بدی وخوبی از جانب کیست؛
بدی وخوبی از جانب کیست:
مَّا أَصَابَکَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّـهِ ۖ وَمَا أَصَابَکَ مِن سَیِّئَةٍ فَمِن نَّفْسِکَ ۚ وَأَرْسَلْنَاکَ لِلنَّاسِ رَسُولًا ۚ وَکَفَىٰ بِاللَّـهِ شَهِیدًا ﴿نساء٧٩﴾(آری،) آنچه از نیکیها به تو میرسد، از طرف خداست؛ و آنچه از بدی به تو میرسد، از سوی خود توست. و ما تو را رسول برای مردم فرستادیم؛ و گواهی خدا در این باره، کافی است.
به باور برخى در آیه شریفه روى سخن با پیامبر گرامى است اما منظور از محتواى آن، امّت آن حضرت است؛ اما به باور گروهى روى سخن با انسان است،
تفسیر آیه شریفه این می شود که: همه سلامتیها، نعمتها،
رزق و روزىها، و ارزشهاى مادى و معنوى که نصیب شما مىگردد، از جانب خداست، اما
رنجها و فشارها و گرفتارىها و مشکلاتى که بر اثر نافرمانى خدا واشتباه کردن
گریبانگیر شما مىگردد، ثمره عملکرد نادرست خود شماست.
نظیر این هشدار در آیه دیگرى نیز آمده است که مىفرماید:
«و ما اصابکم من مصیبة فبما کسبت ایدیکم...». و هر مصیبتى به شما برسد به
خاطر کارهایى است که انجام دادهاید.
به باور «بلخى» تفسیر این آیه این گونه است: هر رنج و
مصیبتى که به انسان برسد، کفّاره گناهان صغیره و یا کیفر گناهان کبیره و یا هشدارى
است که به خاطر کوتاهى در انجام وظایف دامنگیرش شده است.
پیامبر گرامى مىفرماید:
«ما من خدشٍ بعودٍ و لا اختلاج عرق و لا عثرة قدم إلاّ بذنب
و ما یعفو اللّه عنه اکثر».
هر خراشى که در بدن شما به وسیله خارى پدید مىآید، یا رگى
از رگها پاره میگردد، و یا هر لغزش پایى پیش مى آید، همه آنها بر اثر گناه و
نافرمانى خداست؛ و تازه آنچه خدا در پرتو مهرش نادیده میگیرد و میبخشد بیشتر است.
«على بن عیسى» مىگوید: آیه شریفه نشانگر آن است که
آفریدگار پرمهر و فرزانه هیچ رنج و گرفتارى براى انسان پیش نمىآورد، جز این که به
یکى از دو دلیل است: یا به خاطر مهر اوست تا انسان به خود آید و به پاداش سپاس و شکیبایى
برسد، و یا به خاطر کیفر اشتباهاتى است که از او سرزده است،واین اشتباه، یاانجام
گناه وعدم اطاعت از خداست در نتیجه رنجها و گرفتارىهای، ناشی از آن ، یا کیفر گناه
است و یا جنبه هشدار و تأدیب دارد،یا اینکه این بلا وبدی در نتیجۀ عدم رعایت
احتیاط گریبان گیر انسان شده که باز هم عامل آن خودش می باشد.
الله اعلم.