قرآن وآثار باستانی
قرآن وحفظ آثار باستانی:
درایات زیادی خداوند به انسا ن توصیه کرده که در زمین به سیروسفر وگردش بپردازند واز آنها درس بگیرند ،آیاتی مانند:
قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِکُمْ سُنَنٌ فَسِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانظُرُوا کَیْفَ کَانَ عَاقِبَةُ الْمُکَذِّبِینَ ﴿١٣٧ال عمران) پیش از شما، سنّتهایی وجود داشت؛ (و هر قوم، طبق اعمال و صفات خود، سرنوشتهایی داشتند؛ که شما نیز، همانند آن را دارید.) پس در روی زمین، گردش کنید و ببینید سرانجام تکذیبکنندگان (آیات خدا) چگونه بود؟! وَمَا أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِکَ إِلَّا رِجَالًا نُّوحِی إِلَیْهِم مِّنْ أَهْلِ الْقُرَىٰ ۗ أَفَلَمْ یَسِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَیَنظُرُوا کَیْفَ کَانَ عَاقِبَةُ الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ ۗ وَلَدَارُ الْآخِرَةِ خَیْرٌ لِّلَّذِینَ اتَّقَوْا ۗ أَفَلَا تَعْقِلُونَ ﴿یوسف١٠٩﴾و ما نفرستادیم پیش از تو، جز مردانی از اهل آبادیها که به آنها وحی میکردیم! آیا (مخالفان دعوت تو،) در زمین سیر نکردند تا ببینند عاقبت کسانی که پیش از آنها بودند چه شد؟! و سرای آخرت برای پرهیزکاران بهتر است! آیا فکر نمیکنید؟! : در آیهٔ ۲۰ سورهٔ عنکبوت قرآن چنین مىفرماید |
'قل سیروا فى الارض فانظروا کیف بدأ الخلق ثم ینشى النشاة الآخرة انالله على کل شیء قدیر' |
اى رسول به مردم بگو که در زمین سفر کنید و بنگرید که خدا چگونه آفرینش را آغاز کرده، سپس خداوند (به همین گونه) جهان آخرت را ایجاد خواهد کرد. که خداوند بر همه چیز قادر و توانا است. |
در این آیه توصیه شده است که در زمین سفر کنید، انواع موجودات زنده را ببینید، اقوام و جمعیتهاى گوناگون را با ویژگىهاى آنها ملاحظه کنید و بنگرید خداوند، آفرینش نخستین آنها را چگونه ایجاد کرده است - قل سیروا فى الارض فانظروا کیف بداء الخق -. سپس همان خداوندى که قدرت بر ایجاد این همه موجودات رنگارنگ و اقوام مختلف دارد، جهان آخرت را هم ایجاد مىکند، - ثم الله ینشى النشأة الاخرة - چرا که او با خلقت نخستین قدرت او را بر همگان ثابت کرده است. در این آیه بحث معاد و اثبات وسعت قدرت خداوند نیز مطرح است در ابتداى آیه پیرامون خلقت نخستین انسان و آنچه اطراف او است سخن مىگوید و قسمت دوم آیه مربوط به آخرت و حیات اخروى مىباشد که بیانکنندهٔ این است که خداوندى که اولبار با قدرت و توانمندی، خلقت جهان هستى را آغاز نموده و انسانها را نیز خلق کرده است، در آخرت نیز قادر است انسانها را زنده کند و جهان آخرت را برپا نماید. این آیه دلیل محکمى است بر وجود معاد و روز رستاخیز. |
امروز این آیه براى دانشمندان معناى دقیقتر و عمیقترى مىتواند ارائه دهد و آن بدین صورت است که بروند و آثار موجودات زندهٔ نخستین را که به صورت فسیلها و غیر آن در اعماق دریاها، در دل کوهها، و در لابلاى طبقات زمین است یا بناهای که توسط انسانهای گذشته ساخته شده را ببینند و به گوشهاى از اسرار آغاز حیات در کره زمین و عظمت و قدرت خدا پى ببرند وهمچنین توجه کنند که بعضی از گذشتگان چرا نابود شدند سرنوشتشان نتیجۀ کدام عمل آنها بوده در همۀ این ایات به ما توصیه شده که درزمین سیر کنیم وآثاری که از آنها مانده توجه کنیم واز آنها درس عبرت بگیریم .،معنای ضمنی آیه این می شود که در حفظ اثار گذشتگان نهایت تلاش خود را انجام دهید ،وقتی به توجه به این آثار زیاد تأکید می شود معنای آن هم این می شود که باید آنهارا حفظ کنیم چون اگر قرار باشد هرگروهی که می آید و افکار گروه قبل را مخالف افکار خود می بیند بخواهد ان را تخریب کند ،یا اینکه این آثار رابا توجیه های مذهبی مانند اینکه مجسمه نشانه بت پرستی است یا این اثر نشانه طاغوت است نابود کند دیگر اثری باقی نمی ماند که سیرو فی الارض معنی داشته باشد، اما با این حال ما می بینیم گروه های تند رویی مانند القاعده ها چطور مجسمه های مانند بودا را تخریب میکنند ،یا داعشها چطور در مورد اماکن مذهبی وباستانی جنایت می کنند،همان اتفاقی که در ایران اول انقلاب هم درحال رخ دادن بود مانند حزب اللهی های تندروی که قصد تخریب تخت جمشید را داشتند که توسط مردم فهیم جلوی ان گرفته شد ،یا تندروهایی درمشهد که قصد نابودی مقبرۀ فردوسی را داشتند به این بهانه که فردوسی از غیر مسلمانها وگبرها در شاهنامه تمجید کرده که جلواین کار هم خوشبختانه توسط روشنفکرانی مانند ایت الله خامنه ای گرفته شد. باید همه خصوصا متعصبین توجه داشته باشند که معنای تندیس ومجسمه امروزه با گذشته تفاوت کرده در گذشته به خاطر پایین بودن قدرت تعقل وتفکرو احتمال گرایش به بت پرستی دستور تخریب اینگونه آثار داده می شد اما امروزه اکثریت بشر به حدی از رشد عقلی رسیده که دیگر اینگونه برداشتها از این آثار نباشد ، درنتیجه همۀ ما باید با توجه به این آیات وبا توجه به فایده ای که این آثار دارند نهایت تلاش خودمان رابرای حفظ این آثار داشته باشیم.
الله اعلم . |