وبلاگ اندیشه ، محمد گرمابی

سیاسی-اعتقادی
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

چرا مردم نسبت به یک تصمیم اقتصادی واکنش خشن بروز دادند؟برای جلوگیری از بروز این اتفاقات چه باید کرد ؟

 

ما این روزها در خصوص مسائل اجتماعی و اقتصادی دچار نارضایتی روبه گسترش هستیم ،مردم نسبت به فساد و بیعدالتی معترض هستند احساس می کنند که در حاکمیت نماینده ای ندارند ،صدایشان شنیده نمی شود .آنها در انتخابات شرکت میکنند رأی می دهند ولی نتایج آن را در زندگیشان نمی بینند.

لذا باید گفت در کشور روند فروپاشی شروع شده است اما در حال فروپاشی نیست ،که از جمله دلایل آن می توان به بحران ناکارامدی و بحران مشروعیت اشاره کرد  .

حکومت متاسفانه با بحران مشروعیت روبه گسترش مواجه است ،زیرا با اینکه نظام مشروعیت خود را الهی می داند اما به دلیل حاکمیت روحانیون و از سویی ناکارآمدی آنها در حل مشکلات ،دیگر اصولی که متولیان دین از آن استفاده می کردند برای همراه کردن مردم با نظام امروزه تا حدودی کارامدی خود را از دست داده است که اگر چاره ای برای آن نشود ،در آینده نزدیک اعتراضات گسترش بیشتری خواهد یافت .

اما اینکه چرا حکومت در حال فروپاشی نیست ؛به دلیل اینکه هنوز نظام در سطح مدیران انسجام دارد ، قدرت نظامی متحد ومتکی به رهبر است و توان بالایی دارد و تا این انسجام باقی باشد احتمال فروپاشی ضعیف است . اما در صورت ادامه روند ناکارامدی و افزایش معضلات اقتصادی ،اجتماعی احتمال کاهش انسجام وجود دارد زیرا نظامیان و مدیران هم بخشی از مردم هستند و قطعا ادامه روند مشکلات ،آنها را هم متاثر خواهد کرد .

راهکاری که می شود در کوتاه مدت برای آن ارائه داد؛علاوه بر جلوگیری از گسترش فساد ، این است که مسئولان با شنیدن صدای مردم نگذارند مطالباتشان روی هم انباشته شود برای این کار باید به تجمعات مردمی در غالب اصناف و احزاب مجوز داده شود زیرا اگر اعتراضات سازماندهی نشده باشند رادیکال خواهند شد

.باید رسانه ها خواسته های مردم را بازتاب دهند تا آنها احساس کنند صدایشان شنیده می شود .

در سطح بین الملل باید با کشورهای جهان بویژه غرب تعاملات اقتصادی گسترده برقرار کنند با تجارت جهانی همراه شوند .زیرا در صورت ورود سرمایه های خارجی و گره خوردن منافع اقتصادی باهم ،در پی آن تعاملات سیاسی هم برقرار خواهد شد که در کاهش بحران گامی مؤثر خواهد بود .  

ودر بلند مدت، تنها راهکار دموکراسی واقعی می باشد که راه رسیدن به آن سخت و دشوار خواهد بود  

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۱۰/۰۵
محمد گرمابی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی