وبلاگ اندیشه ، محمد گرمابی

سیاسی-اعتقادی
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
پنجشنبه, ۲۷ فروردين ۱۳۹۴، ۱۱:۵۰ ق.ظ

نذر شرعی چیست ؟

تعریف نذر شرعی :
نذر آن است که انسان ملتزم شود که کار خیری را برای خدا انجام دهد .یا کاری را که انجام ندادنش بهتر است برای خدا ترک کند. باید توجه داشت که در نذر باید صیغه خواند و به مجرد نیت ، منعقد نمی شود و لازم نیست صیغه را به صورت عربی بخوانند بلکه به هر زبانی این صیغه را می شود خواند البته از نظر مراجع صیغه نذر دو نوع است :.1- همه مراجع معتقدند :صیغه نذر باید به این صورت باشد ؛عربی: لله علیَّ اَن کذا کذا …. وفارسی به این صورت باشد:برای خدا بر عهده من است که ..... مثلا اگر مریض من خوب شود اطعام دهم. 2- اما آیت الله مکارم ،علاوه بر صیغه مذکور. صیغه دیگری را موجب واجب شدن نذر می داند وان صیغه این است : ( من نذر میکنم در صورت براوردن حاجت اطعام دهم)نظرشان بر این است که عبارت ( من نذر می کنم ) لفظ خدا در آن است و لذا واجب می شود.


شرایط تحقق نذر شرعی :  
1.بالغ 2. عاقل 3. با اختیار و از روی قصد باشد 4. صیغه نذر را به زبان بیاورد 5.صیغه نذر جاری شده باشد.


حکم نذر زن بدون اجازه همسر :
اگر شوهر حضور دارد ، باید بنا بر احتیاط نذر زن با اجازه او باشد.


حکم تغییر نذر چیست ؟ (برای مثال کسی که نذر کرده در روزعاشورا، به مردم حلیم بدهد، آیا می تواند به جای آن خوراکی دیگر بدهد؟ یا حلیم را در روزهای دیگر ماه محرم به مصرف برساند؟)  
همه مراجع:اگر نذر طبق صیغه شرعی بوده ، تغییر آن جایز نیست بلکه باید به همان صورت که نذر کرده ،عمل کند و در غیر این صورت (با صیغه شرعی نبوده باشد) تغییر مورد نذر اشکال ندارد.


شخصى نذر مى کند در ده روز هر روز 100 صلوات بفرستد. اگر مراد خاصى از روز در نذرش معین نکرده باشد آیا روز تا ساعت 12 شب است؟ و اگر در یکى از روزها بعد از ساعت 12 شب یادش بیاید و صلوات ها را بفرستد انجام نذرش درست است؟  
در فرض عدم تعیین، چنانچه در خلال 24 ساعت انجام دهد، کافى است و چنانچه در نذر، صیغه مخصوص را نخوانده است، ترک آن عمل نیز مانعى ندارد، ضمن آنکه انجام آن پس از وقت مذکور نیز صحیح خواهد بود.


کفاره شکستن نذر وعهد و قسم :  
کفاره عهد سیر کردن شصت فقیر یا دو ماه روزه است که باید سى و یک روز آن پى در پى باشد و کفاره قسم سیر کردن ده فقیر یا پوشانیدن آنهاست و اگر نتوانست باید سه روز روزه بگیرد و بنابر احتیاط واجب باید پى در پى باشد.


منبع : پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۱/۲۷
محمد گرمابی

نظرات (۱)

۲۸ مهر ۹۷ ، ۰۵:۲۸ شهسواری حسن
سلام خدا قوت .ممنونم  از اطلاعات که درج فرمودید
 دست مریزاد التماس دعا 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی